shinook.reismee.nl

Nieuw Zeeland: North Island

Hey! Een nieuwe update! Dit keer vanuit het laatste (nieuwe) land van deze trip: Nieuw Zeeland!

----- English version below -------

We vertrokken vanuit Sydney na afscheid genomen te hebben van Lousje. Een paar uur later was ik dus aan het knuffelen met moeders die ik bijna 11 maanden niet gezien had. we begonnen onze roadtrip in Auckland.

Auckland

We besloten de eerste nacht een B&B te boeken. Doordat ik vertraging had, hadden we nog geen slaapplek dus het werd zo lekker last minute. Hele lieve mensen en de volgende dag hadden we ontbijt met echte de Ruijter hagelslag! OMG! hierna hebben we de dag in Auckland doorgebracht. We zijn naar de skytower geweest, die ons een 360 graden uitzicht over de stad gaf, wat rondgelopen en toen richting een camping gereden. Vanuit daar vertrokken we de volgende dag richting Bay of Islands.

Bay of Islands

Vandaag vertrokken richting bay of islands. Ik mocht eerst rijden want mama dufde nog niet zo goed aan de linkerkant haha. We hebben min of meer de hele dag gereden en zijn meerdere malen onderweg gestoot op mooie plekjes zoals wangarei, whalebay etc om uiteindelijk te stoppen op een camping in Russel.

De 24ste stonden we op tijd op. Naja mama stond op tijd op haha. Ik ben nog steeds moeilijk me bed uit te branden. We reden eerst Russel zelf en vervolgens zijn we doorgereden naar de carferry. Hier staken we over om door te gaan naar Opua en Paiya. We gingen door naar wat mooie baaien in de omgeving en eindiden op onze gratis parkeerplek. Volgende dag richting CapeReinga.

Cape Reinga

we stonden op tijd op. Er was wel een douche op de kampeerplaats maar deze was koud dus dachten we nou een was handje voldoet. Hoppa wassen, Broodje eten in de auto en gaan. We reden richting cape Reinga met een paar tussenstoppen onderweg. Het weer was wat koud en regenachtig dus dat was een beetje minder. Onderweg bij het tanken kwamen we een hitchhiker tegen, alex. Die hebben we meegenomen naar cape Reinga. Hij ging van noord naar zuid lopen. Dat gaat hem ongeveer 3.5 maand kosten. Respect haha dat doe ik hem niet na. Nadat we op het noordelijkste puntje waren geweest gingen we naar de sanddunes. Onderweg hadden we sandboards gehuurd en nu gingen we van de berg af. Daar moesten we eerst omhoog lopen. Mama had het wat zwaar. Wat ik erg grappig vond. Na tijdje naar de juiste glijplek zoeken in de regen waren we er beide klaar mee en besloten we gewoon maar ergens te gaan. Dat was redelijk stijl maar prima te doen en hoppa woeshjjj daar gingen we. Toch nog maar een keer omhoog lopen dan. Na 2 x hadden we het wel gezien en gingen we door richting een kampeerplek in de buurt van het Waipoua forest. Vanuit hier gaan we dus de grootste bomen ter wereld.

Waipoua forest

We liepen ongeveer in een uurtje langs deze grote reuzen. We hebben wat plaatjes geschoten bij nummer 7 van de wereld. Erg vet! Hierna zouden we doorrijden maar we namen een kleine detour omdat we moesten plassen. En waar we moesten plassen stond de nummer 1 van de wereld. We dachten na nu we er toch zijn, laten we deze dan ook nog maar even bekijken. En dat was zeker de moeite waard want het was echt een knoeperd van een boom.Hierna doorgereden naar Helensville. Dit hadden we als tussenstop voordat we een rondje gingen rijden door Coromandel. Een mooie route langs de kust.

Coromandel

We stonden op tijd op en zijn richting Coromandel gaan rijden. We zouden eerst het kleine rondje doen maar besloten later dat we net zo goed ook het hele rondje konden doen. Was wel een lange reisdag maar we hadden de tijd en het was zeker de moeite waard want de route was prachtig. Groene heuvels, wegen die langs de zee liepen etc. Na een lange reisdag eindigden we in Rotorua.

Rotorua

Hier zijn we naar Wai-o-tapu gegaan. Een vulkanisch gebied. Erg vet om te zien! Er was van alles, kraters, kokende modderpoelen, gifgeel/groenige meertjes/ kokende bronnen met alle kleuren van de regenboog etc. We begonnen bij de Lady Knox gijser. Deze spuit elke ochtend rond kwart over 10 water. Hiervoor moet hij echter wel eerst geactiveerd worden met een soort sop. Maar evengoed cool!

Het was erg bijzonder om te zien wat te natuur creeert. En door welke mineralen dat komt. We hebben dus een paar uur rondgewandeld. In de midsag hebbem we toen eem vervolgplan gemaakt. We besloten we om nog wat meer te ontspannen want we zijn al min of meer een week constant aan het reizen. Een spa dagje was de uikomst! We reden dus in de ochtend naar de polynesian spa. Een spa dat werkt op de natuurlijke hotsprings in het gebied. Oftewel de zwavellucht was aanwezig. Maar elk bad was heerlijk warm, we hadden mooi uitzicht op het meer en er was gratis wifi dus wat wil een mens nog meer.

Tevens hadden we dit keer een avondprogramma. We gingen naar het Tamaki Maori Village. We reden na de sauna regelrecht naar het kantoor waar we opgehaald werden door onze chauffeur. Mark was zijn naam en een echte grappenmaker. De heenweg legde hij ons uit in wel 52 talen wat Kia Ora betekend. In het Nederlands: hallo, goedendag, goedenavond, goede reis, welkom. Beetje allesomvattend dus. Het werd min of meer de hele busrit achter elke zin gezegd haha. Mark bracht ons dus naar the village. Om het dorp in te komen moest er een chieff uit de groep gekozen worden die een offer moest accepteren van de krijgers voor je het dorp in mocht. De krijgers werden omgeroepen en kwamenin een kano de hoek om met luid lawaai. Hierna werd er een wilde, intimiderende dans uitgevoerd waarna er vervolgens een offer neergelegd werd op de grond in de vorm van een varenblad. Een van de chieffs moest deze oppakken en daarna werd er ewn welkomsgroet uitgewisseld. Hierna mochten we met zijn allen het dorp in.

In het dorp gingen we langs verschillende plekken waar ze verschillende dingen uitlegden over hun cultuur. De eerste stop was at een Pos. Dit waren een soort zachte balletjes aan een koord waar ze traditional dances mee doen en voor oefeningen. Hierna gingen we door naar een huisje met diverse soorten stokken en melde ik me als vrijwilliger, samen met 3 anderen om een spelletje te doen. Het doel was links of rechtsom een stok te gaan, de volgende stok dan te vangen zonder dat deze op de grond viel. Helaas niet gewonnen maar wel een tweede plek. De 3de plek liepen we naar een maori die uitlegde over de huisjes die als koelkast en pantry functioneerden en wat de tekens op de huisjes betekende. Zo wordt er min of meer een groot ouder vertegenwoordigt.De laatste stop in het dorp was bij de kano. Hier legde de jongen uit wat de tekens betekende op de kano.

Hierna was het tijd om te zien hoe onze maaltijd uit de grond gehaald werd. We aten een traditionele maaltijd die hangi genoemd word. In een kuil van 1.5 meter diep liggen grote vulkanische stenen die heet worden gemaakt met vuur. Dan wordt het eten hier bovenop gelegd in manden en bedekt met natte zakken en aarde. Dit kookt dan 4 uur voordat alles doorgegaard is. Nadat we dit gezien hadde was het tijd voor some traditional dances en liederen waaronder een echt liefdeslied, de podans en de haka. Heel gaaf om te zien. Na de optredens gingen we eten en bracht Mark ons even later weer terug.

De terugreis was geniaal. Ik heb denk nog nooit zo gelachen in een bus. Mark liet ons verschillende liedjes zingen en ook wij waren aan de beurt 2x. Een keer het volkslied en een keer nog een ander liedje wat ik half kende maar mama kende het helemaal haha. Die was dus lekker los aan het gaan. Verder werden er veel grappen gemaakt en iedereen ging stuk toen mark een stuk of 10 x de rotonde rond reed. Ik had het serieus niet meer. Je had er bij moeten zijn hahaha.

Nadat we weer waren afgeleverd wou mama nog graag een traditionele maori groet doen mer Marc. Je pakt dan de rechterhand vast en legt je linkerhand op de linkerschouder van de ander en dan geef je elkaar 2 keer een 'neusje'. Erg mooie begroeting vind ik het.

Vervolgens reisden we door naar Waitomo en Taupo.

Waitomo

Hier zijn we heengereden om de glowworms te zien. Was een magisch schouwspel. Je bent in een grot maar bevind je tussen de sterren. Erg bijzonder. We besloten het te combineren met Taupo dus na de tour reden we door.

Taupo

In Taupo hebben we de Tongario Alpine crossing gelopen. Een wandeling van 19.4 km dwars door vulkaangebied heen waar je ook letterlijk door en op kraters liep. Nadat we opgepikt waren door onze bus begonnen we onze wandeling. Moeders had het af en toe zwaar want we moesten ook flinke stukken beegopwaarts lopen. Maar ze heeft het gehaald haha en de spierpijn bij ons beide is gelukkig inmiddels bijna weg. Net als de zere voetjes. Maar het was het waard. 19 km door prachtig gebied met awesome views wat continu veranderd als je de volgende bocht neemt. Van vulkanen en dore vlakten ga je naar felblauwe meren naar begroeide vlakten en zelfs bos. Ook mount Doom van de Lord of the rings films gezien en natuurlijk moesten we daar even mee op de foto. Na 7.5 uur arriveerden we bij de finish. Whoehoe we made it!

Blij dat we in de auto zaten reden we naar een camping vanuit waar we de volgende dag makkelijj naar het centrum konden gaan voor jawel, onze skydive! We vonden een heel schattige camping met een halve boerderij aan dieren waaronder alpacas. Ik was dus helemaal in me element.

En toen was het 2 december. Precies 11 maanden onderweg. Wat is er nou een betere manier om dat te vieren dan met een skydive!?

2/12: precies 11 maanden onderweg vandaag. En claire is jarig. Mooi voor gezongen via spraakmessage haha. Maar 2/12 dus, 11 maanden weg. Wat is er nou een betere manier om dat te vieren dan met een skydive!? Dat dacht ik dus ook.dus samen met moeders uit een vliegtuig gesprongen. Die dit overigens doodeng vond. Maar ze heeft het wel mooi gedaan. Stoere mama heb ik!

Om 11 uur s'ochtends verzamelden we bij het tourist office centre.Hier werden we opgehaald in een hele hummer limo.We werden naar het vliegveldje gebracht. Hier kregen we instructies en toen mochten weer omkleden in onze sexy rode pakjes. Toen was het aan boord van het kleine vliegtuig. Het uitzicht vanuit het vliegtuig was al gaaf! Mama was redelijk over haar zenuwen heen. Of zo leek het haha. Omdat ik als laatste het vliegtuig inging mocht ik er als eerste uit.Oeps dat was even schrikken hahaha.

Op een moment vroeg de skydivemaster wat ik dacht over hoe hoog we zaten. Ik dacht 12.000 feet. Nope we zaten pas op 4000. Holy shit haha. Op een moment trok het vliegtuig recht en daar waren we. Op 15.000 feet. En dat betekende dus ook daar ging ik! We positioneerden ons voor de deur en ik keek naar buiten en dacht al holy shit haha. En toen was het dag mam! En 321 hoppa daar gingen we! Omdat je er ondersteboven uitgaat was ik in het begin helemaal wat gedesorienteerd. Maar toen draaiden we om en snapte ik het leven weer. Cameraman voor me neus die filmde en fotos maken en dus continu lachen moeten. Waar ik ook veel mee bezig was, was het feit dat het koud was, ik door het lachen koude gevoelige tanden had en dat me oren pijn deden door de druk. Maar ik hield me sterk want het uitzicht was fantastisch! Je zag het meer en de bergen. En toen waren de 60 seconden om en hop gingen we weer een stuk omhoog door de parachute.

Toen mocht ik dus ook nog zelf sturen. Cool! Hij legde me uit hoe het werkte en welke kant ik op wou. Links trekken naar beneden en je ging links en andersom. Toen was het alweer voorbij en gingen we landen. Voetjes omhoog en hop daar waren we weer veilig op de grond. Wat ik raar vond was dat de echte adrenalinekick uitbleef. Ik was wel wat nerveus in het vliegtuig maar zodra ik daar uit was niet meer. Dat vond ik toch wat jammer. Maar hee we hebben nog een bungyjump van 134 m te doen haha.

Na de jump besloten we door te rijden richting Wellington. Dit was 5 uur rijden dus halverwege zijn we gestopt om de volgende dag de resterende 2.5 uur te doen.

Wellington

De laatste stop op Noord. We hadden een hele dag hier dus zijn we naar de Wellington Zoo geweest waar we giraffen konden voeren en echte Kiwis konden zien! Ook zijn we naar het Te Papa museum gegaan. Een groot gratis volksmuseum. En de volgende ochtend stapten we op de boot richting het Zuidereiland. Daarover later dus meer. Dit waren de eerste 2 weken van onze roadtrip. Status: moeders en ik zijn elkaar nog niet zat haha dus wordt vervolgd;) joejoe xx van onsHey! A new update! This time from the last (new) country of this trip: New Zealand!

--------- English version -----------

I took off from Sydney after saing goodbye to Lousje. A few hours later I was hugging with mom who I had not seen for almost 11 months. We started our road trip in Auckland.

Auckland

We decided the first night to book a B & B. Very nice people and we had breakfast the next day with the real Ruijter chocolate sprinkles! OMG! We spent the day in Auckland. We went to the Skytower, which gave us a 360 degree view of the city, walked around and then drove to a campsite. From there we left the next day towards the Bay of Islands.

Bay of Islands

Today we left for the Bay of Islands. I was driving because mom was still a little scared to drive on the left haha. We drove more or less all day and stopped several times in beautiful places like Whangarei, whalebay etc to finally stop at a campsite in Russell.

The 24th we got up in time. Well mom was on time haha. I'm still struggling to get out off bed. We first drove to Russel itself and then we drove to the carferry. Here we crossed to go to Opua and Paiya. We went to some beautiful bays in the area and finished on our free campsite. Next day we went towards Cape Reinga.

Cape Reinga

we were up early. There was a shower on the free campsite but it was cold so we thought nope! So a quick wash, eat in the car and go. We drove towards Cape Reinga with a few stops on the route. The weather was cold and rainy, which was a shame. After we stoped for gass we met a hitchhiker: Alex. We took him to Cape Reinga. He went from north to south by foot. That will cost him around 3.5 months. Respect haha. After we had been on the northernmost tip we went to the sand dunes. Along the way we had rented sand boards. We first had to go up. Mom was struggling a bit. What was verry amusing for me haha. After some time we found the right place to slide down. After 2 times we ??had seen it and we continued towards a campsite near the Waipoua forest. From here we go to the biggest trees in the world.

Waipoua forest

We walked about an hour along these big giants. We had some pictures at number 7 in the world. Very cool! After this we continued driving but we took a little detour because we had to pee. And where we stopped was the number 1 in the world. Well now we are here, lets see this one too. And that was definitely worth it because it was really a massive tree. After this we drove to Helensville. We had a stop here before going to drive around Coromandel. A scenic route along the coast.

Coromandel

We were up early again and were heading towards Coromandel. We wanted to first do the little round but decided later that we could just as well do the whole round. It was a long travel day, but we had the time and it was well worth it because the route was beautiful. Green hills, roads that ran along the sea etc. After a long day of traveling we ended up in RotoruaRotorua

Here we went to Wai-o-tapu. A volcanic area. Very cool to see! They had everything: craters, boiling mud pools, yellow/green lakes / boiling springs with every color of the rainbow, etc. We started with the Lady Knox geyser. This one went off every morning around a quarter past 10. For this, she must however first be activated with a kind of soap. But still cool!

It was very special to see what nature creates, and by which minerals. So we walked around for a few hours. In the afternoon we maked a new travel plan. We decided we were going to relax a bit more because we are more or less constantly traveling. So a spa day it was! We drove in the morning to the polynesian spa. A spa that works on the natural hot springs in the area. So the smell of sulfur was present. But each tub was nice and warm, we had beautiful views on the lake and there was free wifi so what more so you want.

We also had an evening program this time. We went to the Tamaki Maori Village. We drove after the sauna straight to the office where we were picked up by our driver. Mark was his name and a real joker. He explained to us in 52 languages ?what ?Kia Ora means. In Dutch: hi, hello, good evening, safe trip, welcome. It was more or less the whole bus ride behind every sentence said haha. So Mark brought us to the village. To enter the village a chieff from the group had to be choosen which had to accept a sacrifice of the warriors when you arrived in the village. The warriors were called and arrived in a canoe around the corner with loud noise. After this a intimidating dance was performed and after the offer and welcome greeting was exchanged we were allowed to enter the village.

In the village we went through several places where they explained various things about their culture. The first stop was with a Pos. This were soft balls on a string where they do traditional dances, and exercises with. After this we went to a house with a variety of sticks and I volunteered along with three others to play a game. The goal was to move to the left or to the right, to the next pole which you had to catch before it dropped on the ground. Unfortunately I did not win but second place is not bad. The 3rd place we walked into was a Maori who explained about the houses that functioned as a refrigerator and pantry and what the signs on the houses mean.The last stop in the village was in the canoe. Here explained a boy what the signs meant on the canoe.

After this it was time to see how our meal was removed from the ground. We ate a traditional meal what is called hangi. In a hole 1.5 meters deep are large volcanic hot stones. The food is placed on top in baskets and covered with wet sacks and earth. This cooks for 4 hours. Having seen this it was time for some traditional dances and songs including a real love song, the podans and the haka. Very cool to see. After the shows we went to eat and Mark brought us back a little later.

The return trip was brilliant. I think I never laughed so much in a bus. Mark let us sing different songs and we had to sing twice. Once the national anthem and once another song that I knew half but Mom knew it all haha. Furthermore he made a lot of jokes and everybody broke down when Mark decided to drove aroind the roundabout ten times. I was seriously in pain from laughing. After we were brought back again mom wanted a traditional maori greeting to do with Mark. You shake the right hand and put your left hand on the left shoulder of the other and then you give each other two times a 'nose'. Very nice greeting.

We then traveled on to Waitomo and Taupo.

Waitomo

Here we went to see the glowworms. It was magical. You're in a cave, but find yourself among the stars. Very special. We decided to combine it with Taupo so after the tour we drove there.

Taupo

In Taupo we walked the Tongario Alpine crossing. A walk of 19.4 km through volcanic area around where you literally walked in and up volcanic craters. After we were picked up by our bus we started our walk. Mom was struggling sometimes because we had some big pieces going up. But she made it haha ??and the muscle pain we both had is almost gone now. Same with the sore feets. But it was worth it. 19 km through beautiful area with awesome views that continuously changes as you take the next corner. From volcanos and plain area's to bright blue lakes to even wood. Even Mount Doom, the one from the Lord of the Rings films we saw and of course we had to get a picture. After 7.5 hours we arrived at the finish line. Whoehoe we made it!

Glad we were finished, we drove to a campsite close to town becausecthe next day we had a skydive planned! We found a cozy little camping with a half farm off animals including alpacas. I was totally in my element.

And then it was December 2nd. Exactly 11 months on the road. What could be a better way to celebrate that than with a skydive !? I thought so too. So I jumped along with mom from an airplane. Mom was scared but she did it anayway. How cool is my mom!?

At 11 o'clock in the morning we gathered at the tourist office center. Here we were picked up in a hummer limo. We were taken to the airstrip. Here we were given instructions and then we changed our clothes into sexy red outfits. Then it was on board off the small plane. The view from the plane was cool! Mom was pretty nervous about her going. Or so it seemed haha. Because I got in the plane last I went out first. Oops!

At one point the skydive master asked me how high we were. I thought 12,000 feet. Nope we were only at 4000. Holy shit haha. At one point the plane pulled straight and there we were. At 15,000 feet. And that meant there we go! We positioned ourselves at the door and I looked out and thought holy shit haha. And then it was bye Mom! 321 and we went! wham! Because you go upside down I was quite disoriented at first. But when we turned around I found my orientation back. I was smilling all the way but I also noticed that it was cold, I had cold sensitive teeth by smilling all the rime and my ears hurt from the pressure. But I kept strong because the view was fantastic! You saw the lake and the mountains. And when the 60 seconds free fall were up, the parachute took us back up.

I was alowed to handle the parwchute on my own. He explained how it worked. Links pull down and you went left and vice versa. then it was feet up and hop we were safely on the ground. What I found strange was that the adrenaline rush I thought I would get, was not there. I was a bit nervous on the plane but once I was out there not anymore. That was a bit of a shame. But hey, we still have to do a bungy jump of 134 m haha.

After the jump, we decided to drive to Wellington. This was five hours away so we stopped halfway through to do the next day the remaining 2.5 hours.

Wellington

The last stop on the North. We had a whole day so we went too the Wellington Zoo where we could feed giraffes and see real Kiwis. We also went to the Te Papa museum. A large free museum. The next morning we hopped on the boat to the South Island. So more on that later. These were the first two weeks of our road trip. Status: mom and I are not sick of eachother yet haha ??so will be continued ;) xx joejoe us