shinook.reismee.nl

Take me down South.. New Zealand Southern Island part 1

Daar zijn we weer! Het 2de gedeelte van onze reis: het zuidereiland. Inmiddels al weer 4 weken onderweg. Nog 2 te gaan dus... time flies!

----English version below -------

We staken over bij Wellington en arriveerden na een paar uurtjes in picton waarna we gelijk doorreden naar Nelson.

Vanuit Nelson zijn we naar het Abel Tasman national park afgereisd. Even in de voetsporen van een Nederlander, altijd leuk.

Abel Tasman National Park

We hadden besloten een tour te doen waarbij we gingen kajakken, wanfelen en een overnachting op een boot hadden. We werden met een watertaxi eerst weggebracht een stuk verderop aan de kust. Vanuit hier begonnen we met kajakken. Onderweg was het uitzicht al mooi. Mindere was het weer. Regenachtig. Great... na een halfuur kwamen we op het juiste strand aan. Nog even snel zeehonden gespot op Tonga Island. Daarna snel omkleden op de boot en hoppa door het water waden naar de kant. Het viel me mee hoe koud het water was. Toch fijn. Was een mooie kanotocht langs de kust, helaas wel veel regen onderweg. We zagen wat zeehonden onderweg en rond 3 uur arriveerden we op plaats van bestemming. Hier was een hut met houtkachel en dat was echt het beste ooit na een dag in de regen. We stonden dus lekker allemaal om de kachel verzameld. Rond 16 uur werden we opgehaald in een klein motorbootje naar onze slaapplek voor de nacht: aquapackers. We sliepen op een boot voor de nacht. En wauw wat was dat goed geregeld zeg! Bij binnenkomst was het warm en er stonden scones klaar. De gastvrouw en heer waren enorm leuk en we hadden een gave groep! Er was een warme douche wat echt goud was als je koud en doorweekt bent na een dag kajakken en warme thee. Echt heaven! Na de douche gezellig met ze alle om de tafel lopen kletsen terwijl Jane, onze gastvrouw het eten aan het berreiden was. Rond 7 uur hadden we een buffetmaaltijd met diverse salades, worstjes en burgers van de bbq, aardappelen etc. Echt allemaal goed geregeld, vers en lekker! Na het eten heel gezellig met zijn allen gekletst en gelachen.

Volgende dag werd ik om 6.40 wakker maar ik dacht dat is wat vroeg nog ff blijven liggen. Was echter maar van korte duur want rond 7 kwam mama me wakker maken dat iedereen er al uit was en aan het ontbijt zat. Okee okee dan kom ik er ook wel uit.

Ook het ontbijt was weer fenominaal goed geregeld. We kregen verse pannenkoeken, vers brood, yogurt, verse fruitsalade etc. Na het ontbijt nog even douchen en mezelf mentaal voorbereiden op 4 uur lopen in de regen. Want ja het weer zat ons ook vandaag niet mee. Rond half 10 werden we met het kleine bootje weer afgezet op het strand waar we begonnen met lopen. De tocht was ondanks het mindere weer erg mooi. Al was ik na 4 uur regen wel wat klaar mee. Toen we bij de finish kwamen moesten we nog 20 min lopen voor we bij het centre terug waren. Hier onze vestjes ingeleverd en we konden een warme douche nemen. We hadden de dag ervoor besloten richting Franz Josef te rijden. Dus nadat we onze reserves weer aangevuld hadden gingen we door.

Franz Josef en Fox glacier

We vonden een campervan park en het meisje van de receptie vertelde ons dat we het best in de ochtend konden gaan lopen. Dat was wat vreemd want de man van het infocentrum zei dat het in de middag zou opklaren. Alfin toch naar de wekker om 7 uur gezet. Om 7 uur giette het van de lucht dus dat meisje was waarschijnlijk te dom om te poepen. Na uitslapen moet dan maar. We hebben dus nog ff verder gepit en werden rond 9 uur weer wakker. Heel rustig aan gedaan, lekker gedoucht. Pannenkoekjes gegeten etc. Rond half 2 klaarde het dan toch op snel naar de gletsjer! Daar de valei walk gedaan en de gletsjer gezien. De dag erna besloten we door te rijden naar fox glacier. Aangezien die maar halfuurtje verderop was. Weer was beter dus we hadden beter zicht op de gletsjer. Vervolgens reden we door naar lake Matheson. Dit meer staat bekend on zijn spiegelreflecties. Helaas waaide het wat dus geen spiegelmeer. Door naar Wanaka dan maar!

Wanaka

In Wanaka zijn we de de Roys Peak track gaan lopen. Oftewel 11.5 km waarvan je de helft dus berg op loopt en de andere helft dus via de zelfde weg terug naar beneden. Mama was het al snel zat haha ik citeer: di is de laatste hard track die ik met je loop, die andere 2 doe je maar alleen of je zoekt iemand anders hahaha. Kom op man het is het waard! En ze moest toegeven dat dat wel het geval was toen we eenmaal na 3 uur de top bereikte. Wat een uitzicht! En wat een mazzel dat we mooi weer hadden en we alles hemelsbreed 360 graden rondom konden zien. Tor nu toe mijn favoriete track.

Eenmaal weer bij de finish hadden we wat andere mensen ontmoet en daar spraken we voor de avond weer mee af om een borrel mee te doen. En jawel het was karaokenacht. In andere woorden moeders was helemaal in haar element en binnen 5 minuten stonden onze namen op de karaokelijst haha. We kregen gratis drank als we zongen dus dat was mijn reden om mee te doen hahaha. Echt een gezellig avondje gehad en rond 24 uur besloten we dat we toch maar is naar huis moesten want we moesten weer vroeg op volgende dag. We gingen door naar Mount Cook en lake Tekapo.

Mount Cook/Lake Tekapo

We zijn de volgende dag naar Mount Cook gereden. Hier hebben we alleen gekeken en geen tracks of iets gedaan. We gingen hierna door naar Lake Tekapo. In Tekapo hebben we het meer bekeken, een kerkje omgeven door lupines (bloemen) en hebben we de nacht gespendeerd voor we doorreden naar Dunedin.

Dunedin

De route naar Dunedin liep langs de kust en was al erg mooi. We besloten eerst naar Otago Pensinsula te rijden. Hier konden we albatrossen zien. Daar aangekomen waren er heel veel meeuwen, ik bedoel echt abnormaal veel meeuwen haha. Natuurlijk werd ik beloond met vogelpoep op me broek. Altijd fijn. Maar de albatrossen waren er niet. Toch maar even naar het infocentrum toe dan. Ja er waren een aantal albatrossen maar ze waren aan het broeden dus je kon er niet heen tenzij je met een tour van 55 dollar ging en dan had je alsnog geen garantie ze te zien. Dikke vinger dachten wij. Ook waren er penguins te zien maar ook pas in de avond. Ja dat schoot niet op dus. Dan nog maar rondje lopen op het terein. We liepen naar het strandje en daar waren zeeleeuwen! En niet 1 nee een stuk of 10. Wat gaaf! Je kon ook enorm dichtbij komen. Echt heel cool. Na een uitgebreide fotosessie gingen we weer naar boven. Toch maar ff kijken dan want het meisje van de info zei dat de albatrossen soms als de wind op pikt nog wel is de vleugels strekken. En wat denk je!? We hadden mazzel!! Zo gaaf! Het waren er in ieder geval 2 en het was verdomd lastig ze op de foto vast te leggen maar na een halfuur hadden mama en ik toch enkele plaatjes van ze. Echt onwijs mooie beesten.

In Dunedin besloten we ook nog een treinreis te maken van 4 uur. Een onwijs mooie reis dwars door de bergen, die geel zagen van de bloemen, een cola-kleurige rivier, hoge bruggen, smalle tunnels en veel groen.

Na Dundin was de next stop: Caitlins. Daarover later meer;) liefs van ons xxx

------- English version -------

Here we are again! The 2nd part of our trip: the South Island. Meanwhile, already four weeks on the road. Two weeks left... time flies!

We crossed over by boat in Wellington and arrived after a few hours in Picton. We drove from there to Nelson.

From Nelson we traveled to the Abel Tasman national park. In the footsteps of a Dutchman, always fun.

Abel Tasman National Park

We decided to do a tour where we went kayaking, walking and had an overnight stay on a boat. A water taxi brought us a bit further to a place on the coastline. From here we started kayaking. Along the way the views were beautiful. To bad the weather was less nice. Rainy. Great ... after half an hour we arrived at the right beach. Just a quick seal spotting on Tonga Island. It Was a beautiful kajak trip along the coast, unfortunately a lot of rain on the way. We saw some seals and around 3 O'clock we arrived at destination. Here was a cabin with a fireplace and that was really the best thing ever after a day in the rain. So we were all gathered around it. Around 16 pm we were picked up in a small motor boat to our sleeping place for the night: aqua packers. ooh yes we slept on a boat for the night. And wow what was that well arranged. It was warm inside and there were fresh scones. The hostess and Mr. were great fun and we had a cool group! There was a hot shower which was really awesome when you're cold and drenched after a day of kayaking. Truly heaven! Around 7 pm we had a buffet meal with salads, sausages and burgers of the bbq, potatoes etc. Really all well organized, fresh and delicious!

The next day I woke up at 6:40 but I thought it's a little early. So I remained in bed. However around seven came mom to wake me up because everyone was already at breakfast. Okay okay, I'll get out off bed then.

The breakfast was again a dream. We got fresh crepes, fresh bread, yogurt, fresh fruit salad etc. After breakfast I had to prepare myself mentally for 4 hours walking in the rain. Because yes thecwearher was shit again. Around half past 10 we were dropped off by the small boat on the beach where we started walking. The journey was despite the bad weather very beautiful. We had decide the day before to drive the same day towards Franz Josef.

Franz Josef and Fox glacier

We found a campervan park and the girl of the reception told us we could walk the best in the morning. That was strange because the man of the information center said it would clear up in the afternoon. Well lets put an alarm at 7 to be sure. At 7 o'clock it was raining so the girl was probably a bit of an idiot. So we decided to stsy in bed a little longer and hsve a easy morning. After sleep should then. Around half past 2 the sky cleared up so we went to the glacier! We did the valley walk and saw the glacier.

The next day we decided to drive to fox glacier. As it was just half an hour down the road. the Weather was better so we had a better view of the glacier. Then we drove to Lake Matheson. This lake is known by its mirror reflections. Unfortunately, there was some wind so no mirror. lets go to Wanaka then!Wanaka

Wanaka we planned on walking the Roy's Peak track. In other words, 11.5 km of which you are walking up hill for 6 km and walk down trough the same way. Mom was tired quickly haha ??I quote: this is the last hard track I walk with you, the other two you can do by yourself or you're looking for someone else hahaha. Come on mom it's worth it! And she had to admit that this was the case once we got to the top after 3 hours. What a view! And what a luck that we had good weather and we could see a 360 degrees. So far this was my favorite track.

We had met some other people during the track and we agreed to meet again in the evening for a drink. And yes it was karaoke night. In other words mom was completely in her element and within 5 minutes our names were on the karaokelist haha. We got free drinks for singing so that was my reason to join in the fun hahaha. We had a nice evening and around 24 o'clock we decided that we needed to go home because we had an early start again the next day. We went to Mount Cook and Lake Tekapo.

Mount Cook / Lake Tekapo

We drove the next day to Mount Cook. Here we only took a look. We traveled further to Lake Tekapo. In Tekapo, we watched the lake, a church surrounded by lupins (flowers) and we spent the night before we drove to Dunedin.

Dunedin

The route to Dunedin ran along the shore and was very nice. We decided to drive out to Otago Pensinsula. Here we could see albatrosses. When we arrived there were a lot of seagulls, I mean an abnormally high amount off seagulls haha. Of course, I was rewarded with bird shit on my trousers. Always nice. But the albatrosses were not there. Anyway just go to the information center then. Yes there were some albatrosses but they were nesting so you could not go there. Unless you went with a tour of 55 dollars and then there was still no guarantee to see them. No way in hell we thought. Then just walk round on the premises. We walked to the beach and there were sea lions! And not one but line 10 of them. So cool! You could get so close. Really cool. After an extensive photo shoot we went upstairs again. Let just take another look then for albatrosses. The girl of the information said that the albatrosses sometimes fly out to stretch their wings when the wind picks up. And guess what !? We were lucky !! So cool! There were at least two and it was damn difficult to capture them in the picture, but after half an hour mom and I had some pictures of them. Really beautiful animals.

In Dunedin, we decided to make a train journey of four hours. A nice trip through the mountains, which saw yellow from the flowers, a cola-colored river, high bridges, narrow tunnels and lots of green.

After Dundin was the next stop: Caitlins. More about that later;) love from us xxxx